E-ITSPEA 12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

 Kasutatavusest veebis

Alustame halvaga...

Võib-olla veidi tugevalt öeldud, kuid see kõik on ka üpriski arvamustepõhine ja nagu me kõik teame - need võivad inimestel omavahel erineda ka. Et saaks lõpetada positiivselt, siis toon enda meelest välja näita halvast kasutatavusest veebis. See on meie enda kooli ÕIS.

Olen kindel, et koolidele süsteemide tegemine pole sugugi lihtne lõbu. Meeles tuleb pidada nii palju erinevaid faktoreid, et ei juhtuks eksitusi tulemuste esitamisel jne. Küll aga arvan, et eriti Nielseni komponentide järgi saab selle suhteliselt maha materdada.

Õpitavus - Olles käinud TTÜs pea terve semestri ja seda veel IT erialal, olen kindel, et ei oska ÕISi veel absoluutselt kasutada. 

Tõhusus - Kui otsin teatud olulist infot, mida ainult sealt leian, läheb tihtipeale palju aega selle otsimiseks. Arvan, et paigutus pole tehtud optimaalselt ja kasutajasõbralikkus annab soovida.

Meeldejäävus - Jällegi suhteliselt vähe öelda positiivset selles valdkonnas. Hea on, et põhiasjad, mis kohe esilehel lahti tulevad, leiab üles, kuid muu oluline info läheb ajapikku uuesti kaduma.

Vead - Noh.. Sellega on raske öelda. Arvan, et saan näiteks tuua õppeainete valimise. Pean ütlema, et polnud sugugi meeldiv kogemus. Tundus mulle kui tegelikult saaks teatud õpilastele näidata vaid teatud aineid ja selgemalt esitada võetud EAP punktid jne. Tegelikkuses pole see sugugi nii. Tudeng saab silme ette kõik võimalikud kursused, millel isegi hetkel osaleda ei saa, mitte et süsteem seda selgelt näitaks... Jah, lihtne oli aineid vahetada kui pärast pikaajalist uurimist ise avastasin, et midagi on omadega pahuksis, kuid süsteem ise seda ei tuvasta ega millegi eest otseselt ei hoiata.

Rahulolu - Isiklikult pean ütlema, et võimalusel ei tee seda kunagi lahti. Tunnen, et loobin siin kivisid kui omaenda kapsaaeda, aga leian, et arvamust tuleb avaldada. Teatud asjad saaks lihtsalt paremini lahendada minu arvates ja selgemalt. Ma isiklikult pole selline inimene, kes vajab, et talle tehakse kõik puust ja punaseks ette, kuid antud juhul sattusin ise tihtipeale segadusse kui kasutasin ÕISi.


Lõpetame positiivsema noodiga

Arvan, et kasutajasõbralikkuse ja ka võimeka programmi hea näide on Gmail. Isiklikult on mul mitmeid mailboxe, kuid täiesti kindlalt eelistan oma igapäevaseks kasutamiseks Gmaili. Arvan, et see on suurepärane balanss lihtsuse kui ka võimekuse vahel. Seal on palju tööriistu, mis on rohkem "power userite" valdkonda, kuid ka lihtinimene saab gmaili kasutamisega hästi hakkama. Mis seal ikka kui analüüsime Gmaili samuti Nielseni punktide järgi.

Õpitavus - Väga selgesti arusaadavalt tehakse kõikidele uutele kasutajatele kõik funktsioonid selgeks. Võib-olla on mindud isegi liiga spetsiifiliseks, kuid ei tunne vajadust vinguda sellepärast, et pidin esmakordsel kasutamisel paar lisaakent sulgema.

Tõhusus - Kuna olen selgeks teinud endale kõik programmi omadused, mis minu kasutajakogemust veelgi lihtsustavad, tegutsen ma igapäevaselt Gmailiga väga kiirelt. Kõik meilid on võimalik ilusasti ära sorteerida ja mugavalt optimeerida enda vajadustele vastavalt. See mulle meeldib!

Meeldejäävus - Kuna Gmail on väga customizable on ta mulle ka meeldejääv. See tundub mu isikliku omandina. 

Vead - Väga lihtne pole isegi vigu teha ja kui need juhtuvad on võimalik asju revertida ja paarandada.

Rahulolu - Olen väga rahul sellega.

On selge, et oodata õppesüsteemilt sellist standardit nagu Google suudab toota on absurdne. Ma ei arvagi, et n-ö "all websites are created equal". Vahel on lihtsalt raske olla mõistev kui probleemid tunduvad, et sama lihtne oleks neid olnud optimaalselt lahendada ja tegelikkuses on tehtud sama palju tööd programmi raskel moel esitamisel. Ehk see on lihtsalt selline olukord, et kui oskad, tee paremini...

Comments

Popular posts from this blog

E-ITSPEA 2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

E-ITSPEA 11: Arendus- ja ärimudelid

E-ITSPEA 6: Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber